Optimera ditt näringsintag!

Vad krävs för att få i sig tillräckligt med näring från kosten? Behöver jag äta kosttillskott och i så fall vilka?

Vår idrottsläkare Johan Ullman bidrar med information om detta

Vad behöver jag?

För att främja optimal hälsa och träningsresultat behöver vi få i oss tillräckligt av många näringsämnen. Detta gäller framförallt de sk essentiella (livsnödvändiga) näringsämnena dit vitaminer, mineraler samt vissa fettsyror (fetters byggstenar) och aminosyror (proteiners byggstenar) hör. Dessa kan kroppen ej tillverka själv utan kräver regelbundet intag av oss själva.

Fakta är, baserat på upprepade forskningsstudier, att många i vår befolkning har tydliga brister på dessa ämnen. Särskilt vanligt är brist på D-vitamin, järn, magnesium, kalcium och omega-3. Därför är det framförallt dessa näringsämnen som ofta är värdefulla att komplettera med genom kosttillskott.

Ät riktig mat

Det viktigaste för att uppfylla näringsbehoven är definitivt att äta av den oprocessade riktiga maten som växer och lever i naturen för att säkerställa ett högt näringsintag och att dricka ordentligt med rent vatten. Grönsaker, bär, rotfrukter, fullkorn, fisk, ägg och nötter är exempel på utmärkt mat som vi gärna ska äta mycket och ofta av. Det ger oss förutom hög näringstäthet ett balanserat energiintag (utan tomma/onödiga kalorier) samt hög mättnadsgrad p.g.a hög fiberhalt som ju också är så viktig för våra goda tarmbakterier och deras funktioner.

Det är dock dags att ta död på en seglivad myt som säger att bara vi äter ”lagom och varierat” (vilket ju f.ö inte säger något om innehållet/kvaliten) kommer vi inte få brister på några näringsämnen. Men även om vi tycker att vi äter ”lagom och varierat” är det alltså bevisligen mycket vanligt med näringsbrister. Grupper som är lite extra utsatta och benägna att utveckla dessa är t.ex. personer som vill gå ner i vikt/fett och därför äter energi-/kalorisnålt, hårt tränande individer, veganer och äldre individer med nedsatt aptit.

”Endast 2 av 10 svenskar äter sina rekommenderade 500 g frukt och grönt om dagen”

 

Därför erbjuder vi på Skönhetsfabriken, förutom kostrådgivning och näringsrik mat och mellanmål, noga utvalda, effektiva kosttillskott som hjälper dig att säkerställa ett högt, tillfredsställande näringsintag.

 

Hur får jag i mig mera grönt?

Under våra gröna veckor vill vi påvisa behovet av mer grönsaker i kosten generellt och att det inte behöver vara så svårt att få i sig alla nyttigheter från dem. Senaste stora kostundersökningen från livsmedelsverket visar dock att endast 17 procent av befolkningen får i sig tillräckligt med frukt&grönt! (500g/dag eller mer). Ett optimalt intag menar många forskare snarare skulle ligga uppåt 1 kg/dag. Detta för att undvika bristsymtom som tex trötthet , sämre prestationsförmåga och nedsatt immunförsvar. Drick gärna dina grönsaker genom att mixa ner spenat, broccoli eller grönkål i din smoothie. Mighty greens, som vi säljer på fabriken är ett fantastiskt tillskott fullspäckat med växtnäringsämnen och antioxidanter från en stor blandning av färska ekologiska grönsaker. En matsked motsvarar en hel portion blandade grönsaker. Pröva du också,

Vi vill hjälpa dig

Välkommen och prata kost och näring med oss och se hur vi kan hjälpa dig att förbättra ditt näringsintag. Individuell kostanalys och kostrådgivning är roligt och lärorikt och något som kan hjälpa många med kroppskonstitution, prestationsförmåga och välbefinnande!

Green is happy!

Johan Ullman

Idrottsläkare Skönhetsfabriken

+46 31 619 090

boka@skonhetsfabriken.se

Boka online

Tillbaka till toppen