Medvetet ätande

Genom att vara närvarande i sina måltider kan flertalet fördelar uppnås och var idrottsläkare tipsar om hur kan må bättre av din mat.

 Att vara närvarande i sitt kostintag

Under våra gröna veckor fokuserar vi på rutiner avgörande för framgång med kosthållningen. En av dem är medvetet ätande som är inriktat på HUR vi äter, vilket har flera fördelar:
  • Vi tränar vår uppmärksamhet och medvetna närvaro i samband med födo- och dryckesintag
  • Vi hinner uppleva större grad av mättnad och minskar därför i regel vårt energiintag
  • Vi kan njuta mer av mindre mat och dryck
Konkret innebär medvetet ätande att du fokuserar på det du äter och dricker när du gör det dvs gör inte andra saker samtidigt och äter LÅNGSAMT. Det tar tid för mättnadssignalerna från mage/tarm att nå hjärnans mättnadscentrum! Lägg gärna ner besticken mellan tuggorna.
Upplev måltiden till fullo genom att se, känna doften, smaken och konsistensen av maten. Tänk lite vin-/chokladprovning!

Smaklig Måltid 

Johan Ullman 

Idrottsläkare Skönhetsfabriken 

+46 31 619 090

boka@skonhetsfabriken.se

Boka online

Tillbaka till toppen