Mat är medicin

Antiinflammatorisk kost är en het potatis som verkligen varit i ropet under senaste åren och Skönhetsfabrikens dietist reder ut fördelarna och hur vi bör äta för att ta del av dem!

På Skönhetsfabriken ser vi träning som medicin och även mat!

 

Mat ska inte bara vara energi eller bränsle som till en bil, så du orkar prestera mera, mat ska också få dig att må bra. Både i sinnet och i alla kroppens celler. Vi gillar inte dieter utan anser att kosten ska individanpassad precis som träningen – men vad vi verkligen står för är att mat ska ska vara så naturlig som möjligt och att den gör dig frisk.

Mat ska vara skonsam för magen och tarmarna så vi kan ha en lugn och skön känsla i magen. Magen är så central för vårt välmående och många har oroliga och uppsvällda magar i onödan. Då du äter näringsrikt har kroppen chans att återhämta sig och bygga upp sig. Då främjas friskprocesserna i kroppen så du kan vara stark, pigg, vital och frisk.

Mat som främjar friskprocesserna i kroppen är de som bygger upp oss och stärker vårt immunförsvar så vi klarar oss från angrepp utifrån som baciller, bakterier och alla dåliga ämnen vi lätt får i oss från mat i dag. Forskning om immunförsvaret är högaktuell!

”Visste du att 80% av immunförsvaret sitter i tarmen?”

Tarmfloran är hela tiden föränderlig och kan påverkas. Det är aldrig för sent att börja mata dina  tarmar med goda bakterie och låta den slippa dåliga. En tarmslemhinna i balans, optimerar näringsupptag och skyddad mot sjukdom. I dag är det allmänt accepterat att ”inflammation är sjukdomarnas moder”. Väldigt många livsstilssjukdomar har alltså en gemensam orsak: dold inflammation, en kronisk form som sakta bryter ner kroppen inifrån och den antiinflammatorisk kost sänker risken för dessa sjukdomar.

 

Så här äter du antiinflammatoriskt: 

  • Grönsaker och prioritera råa.
  • Färska kryddor.
  • Bär och frukt.
  • Sötpotatis.
  • Nötter och mandlar
  • Fisk och skaldjur.
  • Fullkornsprodukter. Välj havre, bovete, durra och quinoa.
  • Bra fetter som rapsolja, olivolja och kokosolja.
  • Surkål, vitlök, lök, ingefära, gurkmeja.
  • Drick grönt te.

 

Undvik:

  • Industriellt framställd föda med tillsatser.
  • Rött kött.
  • Socker.
  • Glutenrika mjölsorter.
  • Mjölkprodukter.
  • Chips och läsk

 

Om du vill ta tillskott – prioritera omega 3 och D-vitamin.

 

”Friskheten sitter i tarmhälsa och immunförsvar”

 

En bok jag rekommenderar är professor Stig Bengmarks – Välj hälsa! Den handlar om antiinflammatorisk kost, god tarmflora och hur du ändrar din livsstil.

 

God hälsa

Karin Kumlin 

Dietist och träningsansvarig på Skönhetsfabriken 

+46 31 619 090

boka@skonhetsfabriken.se

Boka online

Tillbaka till toppen