Grönare skönare jul

Oavsett om du älskar ett traditionellt julbord eller gillar att experimentera så tickar detta boxarna, för det är traditionella smaker i nya former. Antingen som ett komplett julbord eller som komplement.

Mitt julbord

Jag jublar inombords för detta året har nog verkligen varit året då ”Visst äter vi vego några dagar i veckan” förvandlats till en vanlig fras. Hemma hos mig serverar jag ett vegetariskt julbord och jag skulle vilja slå ett slag för att låta mer grönsaker flytta in på julbordet även om man behåller lite av det ”gamla” också.

I vanlig ordning så har jag svårt med måtten och recepten bör ses som inspiration, gillar man mycket av något tar man mer gör man det inte tar man mindre!

KALLA RÄTTER

Rödkål

vegetariskt julbord

 

Rödkål, vitvinsvinäger, vatten, honung, riven ingefära, salt och peppar

Skiva rödkål tunt, gärna med mandolin. Häll på lag som kokat upp på spisen. 1 del vitvinsvinäger, 3 delar vatten och 1 del honung/socker samt kryddor (ex kanelstång, stjärnanis, kryddnejlika). Kan med fördel göras några dagar i förväg, minst ett dygn.

 

 

Karamelliserad lök

Dela en massa lökar (blanda gärna gul, röd och schalottenlök) i klyftor och lägg i en ugnsform, ringla över honung, balsamvinäger, salt peppar och timjan. Baka i ugnen tills karamelliserad på 170 grader i 1-2 timmar beroende på storleken på lökklyftorna!

Picklad Rödlök

  1. 1 dl ättika
  2. 2 dl honung
  3. 3 dl vatten
  4. 2 rödlökar

Värm ättika, honung och vatten tills honungen är upplöst. Skiva löken och lägg i en glasburk, häll i den varma vätskan. Låt stå i minst en timma, gärna dagen innan.

Inlagd gurka

  • 1 gurka, färsk, tunt skivad
  • 1 tsk krm salt
  • 4 msk ättika
  • 2 dl vatten
  • 4 msk socker
  • Hackad dill eller persilja (frysdisken är bästa nu i vintertider)

Skiva gurkan, lägg i glasburk, blanda lagen och häll på. Låt stå i minst en timma (gärna dagen innan)

Blomkål

 

 

Solrosfrön, blomkål, smörgåsgurka, rödlök, dill, gräslök, tångrom, cream fraiche, citron.

 

Solrosfrön behöver ligga i blöt i minst fyra timmar och gärna över natten. Skölj fröna noggrant och låt rinna av innan du blandar ner i röran.

Skär blomkål i små buketter, finhacka rödlök, dill/gräslök, blanda ihop allt (ink solrosfrön) i en skål tillsammans med oatly fraiche, cream fraiche eller turkisk yoghurt. Pressa i citron efter smak, salta och peppra.

 

Vintersallad

 

 

 

Filea apelsin, dunka ut kärnorna ut ett granatäpple och lägg på en bädd av spenat.

 

 

 

 

Vitkål

Saffrans Coleslaw

 

 

 

Blanda t.ex turkisk yoghurt med saffran, russin, salt och peppar. Finstrimla vitkål och blanda ihop med yoghurten. Kan göras dagen innan, rör runt med några timmars mellanrum för att sprida färgen från saffran.

 

 

 

Varma rätter

Grönkål i spagettipumpa

Halvera en spagettipumpa, ta ut kärnorna och skölj rent dem. Lägg pumpa och kärnor på en plåt och baka i ungen i 30 minuter på 170 grader.

Medans pumpan är i ugnen, hacka lök och vitlök, stek i rapsolja. Tillsätt väl sköljd grönkål och låt stå och gotta till sig, tillsätt grädde samt parmesan eller mögelost. Salta och peppra.

Ta ut pumpan och med hjälp av en gaffel drar du ut innehållet så att du får ett spagettiliknande innehåll som du blandar i grönkålsstuvningen. Smaka av och fyll sen pumporna med stuvningen (hit kan du förbereda). Toppa med panka och riven ost om så önskas, gratinera i ugnen, 200 grader ca 20 minuter.

Quinoa bollar

Dessa blev succé och jag hoppas att detta receptet är någotsånär korrekt för i vanlig ordning skapades de under tillverkning…

Koka 1 dl quinoa, blir ca 3 dl kokt, låt svalna.

Fräs 500 g finhackad svamp med finhackad gul lök och viktlök. Krydda med timjan, salt och peppar. Blanda i quinoan, 2 dl mandelmjöl, kantarellfond, soja och 2 dl riven parmesan samt 2 ägg. Smaka av… Om konsistensen är för lös så fyll på med havregryn tills det blir en bollrullningskonsistens. Lägg på plåt med bakplåtspapper, baka i ugnen på 175 grader tills de har satt sig… storleken avgör tiden, mina var inne i ca 20 minuter.

 

Kaprisgratäng

 

 

 

Gör enligt ditt bästa Jansonrecept men byt ut ansjovisen mot kapris. I vår kör vi, potatis, gullök, vitlök, smör, grädde, lagrad ost och lite chilipulver samt kapris och dess spad.

 

 

 

 Ris á la Coconut

 

 

Koka risgrynsgröten som du brukar men byt ut smöret mot neutral kokosolja och mjölken till osötad kokosdryck. Koka med kanel och vaniljstång. Skrapa i vaniljen när gröten är färdig och servera med fileade citrusfrukter och kanel!

 

 

 

GOD JUL

+46 31 619 090

boka@skonhetsfabriken.se

Boka online

Tillbaka till toppen