Bli fri från sötsug! 

r du en av de obotligt sötsugna? Vår dietist spara inte på orden när hon uttrycker farorna som socker och vitt mjöl innebär. Men framförallt ger hon en massa bra tips på vad du kan göra när sötsugen sätter in :-)

Så funkar det

Ju mer socker du äter desto mer vill kroppen ha. Efter en sockerrik måltid svarar kroppen med att pumpa ut mycket insulin för att sänka sockret i blodet och få in det i cellerna. Ju mer socker desto mer insulin. Blodsockret sjunker till en så låg nivå att det enda du är sugen på är mer socker och du hamnar i en negativ spiral. Insulin är ett anabolt hormon som stimulerar kroppen att lagra in fett. Dessutom är socker och vitt mjöl stark inflammatoriskt och gör ditt immunförsvar sämre. Högt blodsocker skadar våra blodkärl och påskyndar utveckling av åderförkalkning, demens och cancer. Viss forskning visar också att mat som driver inflammationer även kan göra oss deprimerade.

”Det finns inget som är bra med socker! Det är likt ett gift och gör dig sjuk och beroende. Vitt mjöl har samma effekt på kroppen som socker.”

Ju mindre socker och vitt mjöl du får i dig desto mindre vill du ha. Låter väldigt enkelt men att uppnå detta kan ta lite tid. Under resan kan det vara bra med lite tips för att dämpa ditt sug efter sött:

Så här kan du dämpa ditt sockersug:

  • Uteslut socker och vitt mjöl!
  • Ät mycket näringsrik mat och massor av grönsaker.
  • Ta mer grönsaker efter maten.
  • Se till att få i dig mättande proteiner och nyttiga fetter. Fett mättar bra(ex. avocado). Socker gör dig hungrigare!
  • Är på regelbundna tider så ditt blodsocker hålls stabilt.
  • Laga maten själv!
  • Skippa all processad mat och halvfabrikat.
  • Undvik sötningsmedel. Allt sött underhåller ditt sötsug.
  • Är du väldigt känslig – uteslut allt som smakar sött.
  • Ät din mat och tugga väl. Då hinner mättnadshormon utsöndras i rätt tid. Drick inte din mat. Då hinner du inte känna när du är mätt.
  • Läs på innehållsförteckningen! Om du inte vet vad det ör – köp det inte!
  • Drick vatten med citron.
  • Ta ett litet mellanmål ex ett ägg, naturell kvarg med bär och nötter.
  • Varva ner. Stresshormoner aktiverar hungersignaler som är inriktade på sött. Yoga och andas medvetet.
  • Räkna till 10! Suget sitter mycket i hjärnan…
  • Bli medveten om när suget är som värst. Fungera över dina känslor och kartlägg vad som frestar dig att ta till sötsaker.
  • Gå ut! Ta en promenad i friska luften när sötsuget smyger på.
  • Borsta tänderna! Har du ätit färdigt för dagen kan du lika väl borsta dina tänder.

 

Må gott

Karin Kumlin

Dietist Skönhetsfabriken

 

+46 31 619 090

boka@skonhetsfabriken.se

Boka online

Tillbaka till toppen