Världens billigaste antiage behandling!

Sömnen är hett eftertraktad men inte alltid så lättfångad!

Jag har testat att sova dåligt och jag gillade det inte! Du får här ta del av mina strategier som har gett mig mina 8 timmars skön sömn tillbaka.

8 VÄL INVESTERADE TIMMAR

Listan är lång idag på vad det är vi behöver göra för att vara våra bästa jag. Vi skall äta rätt, träna, konsumera medvetet, ha ett arbete som vi tycker om, hinna med sociala livet, barn och familj samt den där viktiga egentiden. Som jag ser det så finns det till alla dessa delar både en del stress och ekonomi kopplade till dem, vilket gör att de inte alltid är så lätt att leva upp till. Men något som är helt gratis och sägs göra mirakel för allt det där andra är våran sömn. Den finns tillgänglig för oss alla och om allt vill sig väl så är det 8 sköna och rofyllda timmar varje natt där vi sen vaknar upp utsövda och fyllda med energi.

Men till följd av att den är gratis, livsnödvändig och har enormt många fördelar så tror jag att även den skapar en hel del stress. Många har svårt att sova och många stressar över den sömn de inte får eftersom det i sin tur betyder att de åldras snabbare, har sämre koncentrations och reaktions förmåga,går upp i vikt lättare osv. Sömn och väder upplever jag som två riktigt heta potatisar i många sociala sammankomster och jag tänker mig att det beror på att vi eftertraktar fint väder och god sömn väldigt mycket.

”Nyaste lyxvaran är helt gratis men ändå så eftertraktad”

Jag sover gott och gör ganska stora anpassningar i mitt liv för att jag skall kunna få de där eftertraktade timmarna. Om jag sover gott så minskar risken för migrän, mitt humör hålls på topp och jag älskar känslan av att vakna på morgonen och känna mig pigg och redo att ta mig ann dagen. Att ligga och snozza är för mig helt uteslutet, när jag är vaken vill jag upp och idag behöver jag aldrig ställa väckarklockan… jag vaknar oftast när solen går upp!

rofyllt sovrum för skönaste sömnen

NÄR SÖMNEN SAKNAS

Men så här har det självklart inte alltid varit och anledningen till att jag idag är väldigt noggrann med min sömn är för att jag tidigare haft långa perioder när jag haft svårt att sova. Två anledningar har hållit mig uppe om nätterna, vår äldsta dotter hade nattskräck och hon sov sina första hela nätter när hon var 6 år gammal. Vissa människor hade säker klarat det bättre än mig men eftersom jag blir pigg när jag vaknar till så kunde det ta mig timmar innan jag kunde somna om igen. Anledningen till att jag blev pigg när jag vaknade var för att jag kände en stress kopplad till frånvaron från Skönhetsfabriken. Jag stressar sällan över saker som jag kan påverka, finns det saker som jag kan göra så gör jag dem och det är sen avklarat. Men att sitta i ett land långt bort och ha ett företag som jag inte kunde vara tillräckligt delaktig i var enormt stressande för mig. Så när nattskräcken väckte mig gick också huvudet i spinn… En uppenbart dålig kombination och när jag inte fick sova blev det en besatthet och stress redan på kvällen. Nu måste jag somna annars kommer jag bara få si eller så många timmars sömn.

”Snälla, snälla, snälla, låt mig bara sova”

Första tiden efter att vi flyttat hem så förvärrades faktiskt mina sömnproblem, men inte på grund av mina tidigare problem med nattskräck och frånvaro från Fabriken, utan eftersom jag var så superexalterad över att få vara hemma och ha ett arbetet att gå till. Jag hade för mycket som jag ville göra i vaket tillstånd för att kunna koppla ner systemet.  Jag vaknade i ottan och kunde inte sova på kvällarna och det var inte hållbart… och håll i er nu för här kommer mina drastiska åtgärder som jag gjorde för att få min hett eftertraktad sömn:

Vätskebalansen

Jag dricker den största delen av mitt daglig intag under dagtid, ca 5 koppar örtte innan klockan 15. Att gå upp och kissa på natten är störande och om man dricker dåligt under dagen går kroppen in i sparläge och kroppen vill behålla vätska. Vätskan som kroppen har sparat får en ökad genomströmningen i njurarna när man ligger ner vilket gör att man blir mer kissnödig på natten. Dvs, om du dricker för lite under dagen så kissar du troligen inte särkilt ofta heller och det tar kroppen igen när du lägger dig ner.

Sömntåget

Jag går och lägger mig ungefär samma tid varje kväll. Att lära kroppen när den skall sova och när den skall vakna gör att den blir mera mottaglig för att följa rutinen. Livet blir lite tråkigare och det är klart att jag ibland stannar uppe lite senare på helgen…men helst inte. När sömntåget kommer åkande vill jag följa med för annars vet jag inte när nästa tur kommer…

Noll adrenalin 

Jag är en person som reagerar starkt på olika intryck vilket jag oftast ser fördelar i men det gör mig också mera vaken. På kvällen har jag valt bort tv-tittande som får mig att reagera. Dvs, jag tittar på neutral tv… inga nyheter, spänning, aldrig något där barn far illa. Om jag tittar på tv eller läser en bok så är den relativt neutral känslomässigt. Just nu funkar det bra i livet, jag tittar på familjeunderhållning med barnen. Nyheterna tar jag på morgonen när jag är mer tillgänglig. Gällande mitt absoluta favoritprogram Masterchef Australia så är det i gränszonen… ibland blir det för spännande 😉

Motion

Jag har aldrig kunnat träna på kvällen, jag blir på tok för pigg utav träning. Behöver jag röra på mig så är det en lugn promenad med hunden på kvällen, no more, no less.

Inget socker

Jag reagerar på intryck från omvärlden och från kosten… Kaffe dricks absolut senast klockan 15.00 och jag äter sällan efter klockan 18.00. Kvällsätande ger energi och det vill jag inte ha när jag skall sova. Jag äter kolhydrater men jag föredrar att äta dem till lunch så att de kommer till god användning under dagen.

Gadgets 

Jag har några sidor/appar som jag kollar på telefonen på kvällen men här tror jag alla är överens om att telefoner och plattor inte är bra för sömnen och att reglera sitt kvällstittande tror jag kan påverka sömnen för många.

Klockan

Jag tittar inte på klockan efter jag gått och lagt mig, inte heller tittar jag på den om jag mot förmodan skulle vakna till på natten. Att tillåta tankar som är kopplade till hur många timmars sömn som finns att tillgå bidrar bara till en sak…färre timmar.

Block

Om min sömn inte vill infinna sig eftersom jag ligger och tänker på saker sm jag skall göra dagen efter så är min strategi att ha ett block bredvid sängen. Kommer det en tanke och jag börjar fokusera på att inte glömma den så är det omöjligt att somna, skriv upp och glöm för stunden!

sömn är bästa antiaga-behandlingen

MIN KVÄLLSRUTIN FÖR BÄSTA SÖMN

Mellan 20-21 kollar jag på tv med barnen och under reklampaus gör jag och tjejerna oss redo för natten. Mellan 20.30-21.00 läggs barnen och jag ligger bredvid vår lilla tills hon somnat. Ibland somnar jag hos henne och ibland tar jag mig in till the master bedroom. I min säng sätter jag igång en väl vald ljudbok som är tillräckligt bra för att mina tankar inte skall vandra till annat men inte så spännande att den håller mig vaken. Jag sommar mellan 21-22 och jag vaknar mellan 5-6 på morgonen. Pigg, utvilad och redo att ta mig an min nya dag.

HÄRLIGA KVÄLLAR?

Nej, jag är inte så rolig på kvällarna och maken kan tycka att det är mindre kul att säga god natt till alla sina tjejer samtidigt men just nu är detta bra för mig. Jag tänker att det inte alltid skall vara så här, men för en person som sovit dåligt under flera år så kan receptet på en god natts sömn vara ovärderligt. Jag är inte tillgänglig på kvällen men på morgonen och dagen är jag det, huvudet är på skaft och jag har kraft. När jag inte sov var hela dygnet påverkat!

Min strategi är bara min och om du har svårt att sova så är mitt råd att du hittar ditt recept. Kanske är det bara en av mina faktorer som du behöver ändra eller så har du helt andra som får dig att sova bättre. Men att skapa bra förutsättningar för sömn är något av det bästa som vi kan göra för oss själva och för dagen som skall komma. Om du inte kan sova och har testat allt så kanske min hardcore variant kan vara värd ett försök 😉

Sweet dreams

Author

Amanda

Amanda Elmander är grundare till Skönhetsfabriken samt VD. Hon är utbildad sjuksköterska och drömmer om att bidra till att förebygga de livsstilssjukdomar som är kopplade till stress, kost, återhämtning och träning.

Orange slice as the shining sun concept

Solerbjudande på massage

20% måndag till torsdag

Är min kost nyttig?

Socker, fett, eko, kött, frukt... vad är egentligen bra att äta?

+46 31 619 090

boka@skonhetsfabriken.se

Boka online

Tillbaka till toppen