Sommarträning del 2

Om vi byter definition på ordet träning då hinner vi med mycket mer "sommarträning".

Många upplever att sommar och semester innebär kaos ur träningssynpunkt. I min värld är det tvärt om och sommarträningen är enkel och tillgänglig men den kräver att man tänker om begreppet träning!

TA DAGEN SOM DEN KOMMER

Jag har precis kommit hem från härlig och välbehövlig semester. Vi bodde på en ö och där fanns inget annat än hotellet som vi bodde på, ingen stad, inga sevärdheter och ingen shopping. Hotellet, stranden, poolen, ett antal restauranger och havet, vilket för mig är optimal semester. Det finns inget annat att göra än att bara vara, ta dagen som den kommer, göra ingenting eller det som faller in… Och det som faller mig in är ofta någon form av aktivitet=sommarträning!

sommarträning, snorkla, simma, strandpromenader Jag älskar att vara i vatten och det är en underbar form att motion, att snorkla, simma, och att gå promenader längs strandkanten. Det är för mig också en given del av semestern. Träningsvärk av att kastat upp barnen ex antal gånger i poolen är också en form av träning för muskler som annars sällan kommer till användning.

SKIPPA PLANERINGEN

Att ha semester är för mig att vara aktiv, helt plötsligt finns tid till träning och rörelse på ett sätt som inte alltid finns i vardagen. För många och mig är träningsrutinen kopplad till att man behöver ta sig till en specifik plats, på en specifik tid och att ha utrustning packad. Att hinna med träning kräver planering och för mig är till och med tvätten av håret en del i beräkningen eftersom jag inte vill tvätta mitt hår för ofta 😉 När behovet av planering försvinner så blir sommarträningen helt plötsligt enormt mycket mer lättillgänglig.

Sommarträning, styrka vid pool

Bredvid en pool eller ett vatten är det enkelt att göra några övningar för att sen bara dyka ner och svalka av sig. Här är jag i träningskläder men de flesta gångerna körde jag mitt program i min bikini, direkt från stranden, på eftermiddagen när luften var svalare och innan det sista kvällsdoppet.

INTEGRERING MOTION

På semestern är det förhoppningsvis få tider att passa, jag kommer duscha eller bada varje dag och träning/motion kan ramla in när som helst under dagen. För sommarträning och semestern finns möjligheten att vara aktiva och ute på helt andra villkor om väder och vind är med oss. Till vardags tar jag oftare bilen till affären för att spara tid, på semestern tar jag cykel eller ben istället och gör mina ärenden till ”dagensprojekt”. En dag kan handla om att vara ute i trädgården och rensa ogräs, att gå och köpa glass, att plocka bär eller leta svamp. Visst behöver jag ligga i hängmattan och läsa en bok men det finns gott om tid till det också!

Sommarträning, yoga på strand

Öva på trädet var med på min ”att göra” lista för semestern och här passade jag på att njuta av solnedgången samtidigt.

VAD ÄR TRÄNING FÖR MIG?

Träning behöver inte betyda att man tar sig till gymmet/laget/passet och kör igenom kroppens alla muskler. Genom att tänka om vilka delar av dagen som blir till träning/motion eller rörelse så kanske det kan kännas som att kroppen fått sin beskärda del även under ledigheten? Jag mår bra av att röra på mig och min kropp vill göra det nästan varje dag. Genom att låta kroppen få det den vill så mår både knopp och kropp bättre och dåligt samvete i slutet av sommaren för att man skall ”komma igång” igen gör ingen nytta för någon. Men sommarträning och semestern innebär andra förutsättningar, andra platser, barn utan barnvakt och bästa tipset är att se det som nya möjligheter istället för hinder.

Sommarträning, pingis på semestern

Game on! Jag älskar att spela pingis och det är händer nästa bara på semestern eftersom jag annars sällan har ett bord i närheten. Här har vi just ätit middag, jag har långklänning på mig och det är ett perfekt avslut på dagen!

Sammanfattningsvis så vill jag med denna texten minska på den stress som man kan tänkas känna under semestern när vardagens rutiner och träning faller bort. Njut av det du kan och hinner göra, för även om sommarträning inte ser ut som den du gör i vardagen så betyder det inte att den inte är lika bra eller kanske till och med bättre för kroppen.

Author

Amanda

Amanda Elmander är grundare till Skönhetsfabriken samt VD. Hon är utbildad sjuksköterska och drömmer om att bidra till att förebygga de livsstilssjukdomar som är kopplade till stress, kost, återhämtning och träning.

Orange slice as the shining sun concept

Sommarerbjudande på "sista minuten"

20% på luckor samma dag!

Nyhetsbrev Augusti 2017

Nya PT, nya pass och ny konst

+46 31 619 090

boka@skonhetsfabriken.se

Boka online

Tillbaka till toppen