Är min kost nyttig?

Socker, fett, eko, kött, frukt... vad är egentligen bra att äta?

För 20 år sedan kändes det självklart vilken kost som var nyttigt och vad som inte var det. Idag beror nyttighet på vilken linje du själv tror på!

När jag tänker tillbaks på min uppväxt så finns det en väldigt tydlig skillnad  mellan vilken kost som var nyttigt och vad som inte var det. Och under 80-90 talet så var fett var den stora boven! Vi var noga med att äta light produkter hemma, Lätta smörgåsmargarin samt Cola Light… rätt och lätt. Min mamma tog en sked med marshmallow Fluff om hon var sugen på något gott =0% fett.

Sen hände det något och spelplanen blev omvänd, sockret bubblade upp och blev den stora boven som vi alla skulle vara rädda för. Fett däremot hamnade i plussidan, med dieter som LCHF och Paleo. Det finns idag mängder med människor som vittnar om att de aldrig mått bättre och haft lättare att gå ner i vikt sen de hängav sig åt grädde och bacon… för mig går tankarna till pommes frites när jag tänker på denna diet. Smal på utsidan och tjock på insidan, det kan aldrig vara hälsosamt i det långa loppet…

Jag vill vara tydlig med att jag inte tror mig sitta inne med några faktabaserade svar på vilken som är sanningen kring hur och vad vi borde äta. Däremot så har jag en teori som bygger på något jag ofta förlitar mig på gällande rön och kost nämligen… Common sence!

Jag tror sällan att en kosthållning blir nyttig om den är för extrem och jag tror inte heller att det är hälsosamt (eller hållbart) att utesluta delar av kostcirkeln. Om du läser detta och känner mig så finns det nog både en och annan som skulle hävda att jag har en ganska så extrem kosthållning, men allt är relativt 😉

Animaliska produkter

Jag är sen ganska nyligen åter vegetarian, jag drog kraftigt ner på kött förra hösten och slutade med både kött, fågel, fisk och skaldjur i vintras. Jag åt tidigare ofta kokt ägg och omelett…men då jag förra våren genom ett blodprov fick veta att jag är äggintolerant så har jag plockat bort detta så gott det går. Att jag är vegetarian beror på två orsaker, dels att jag och min kropp mår mycket bättre och dels för att jag inte vill vara en del av den överkonsumtionen som idag finns kring animaliska produkter. Predikar jag att andra skall sluta med kött och skaldjur, absolut inte, däremot anser jag att många borde dra ner på sitt intag. De rekommenderade 300g per vecka som forskningen anser är den hälsosamma mängden konsumeras av många på en och samma dag.

Äter du skinka eller leverpastej på smörgåsen till frukost så är du inte del av Meat free Monday!

Det är bara jag som är vegetarian men vi som familj har dragit ner kraftigt på animaliska produkter och äter kött/fågel/fisk till middag 2-3 dagar i veckan. Jag får ofta reaktionen att det är lätt för mig som har råd att göra valet att handla ekologiskt och närproducerat kött. Men om man äter mindre portioner kött färre gånger i veckan så kanske det inte gör så stor ekonomisk skillnad. Jag tror på bättre kött mer sällan, gärna då vilt, kyckling, kalkon.

I dialogen om att kött alltid varit en del av vår mänskliga kost, att det var det som gjorde att våra hjärnor började utvecklas när vi lyckades bryta upp benen och äta den nyttiga märgen från de djur vi dödade. Att tillagningen plötsligt gjorde att vi kunde ta tillvara på fler näringsämnen. Jag är helt med på att detta är en del av vår utveckling men det känns inte super relevant idag!? Människor har i alla tider ätit kött och jag misstänker att vegetarianer är ett relativt nytt påfund och jag tror att det kommer ur överkonsumtionen. Innan modern tid åt vi kött och det var lyx som för de flesta inträffade sällan. Idag har det blivit basföda som vi bygger för många av våra måltider kring och jag anser att det behövs en motreaktion.

Jag blev väldigt glad i mataffären när jag hittade Korvish, namnet kanske inte var det bästa men det var en korv med lågt köttinnehåll. Alla snackar om att det skall vara så högt köttinehåll som möjligt men det beror så klart på vad resten är. I korvish är det grönsaker, i de flesta korvar är det slaggprodukter. Mindre kött mer grönt är bra för både djur och natur och hälsan.

”Är hög kötthalt i korven alltid bäst?”

Det finns massa fiskar som är nyttiga för oss och som det finns gott om i våra vatten och som fiskas på ett för beståndet vettigt sätt. Sill och makrill är exempel där är det bara är att käka på. Men om vi tar vår populära lax som exempel så gäller samma här som med köttet, ät det mer sällan och med bättre kvalitet för havet mår inte bra av hur vi fiskar.

Mat som håller dig frisk, kost Skönhetsfabriken

Det närmsta en kost jag tror på, medelhavsmaten. Varierad kost från naturen med basen i grönsaker och fisk. 

Vad vill du ha ut av din kost?

Självklart så beror ditt behov av näring på vad du vill uppnå med din kost. Vill du gå ner i vikt, bygga muskler, inta lagom med energi för att vara pigg hela dagen, hålla dig frisk, göra rätt val för djur och natur. Ditt mål med din kost är avgörande för vad du borde äta och även om ni är fler i samma hushåll som har samma mål så är det inte säkert att samma kost kommer hjälpa er alla lika bra. Spännande forskning visar att det finns stora variationer mellan individer och våra möjligheter att bryta ner och använda energi från olika födoämnen. Gluten och laktos misstänker jag är två typexempel på detta. Många mår bättre av att utesluta både laktos och gluten från sin kost men många är också opåverkade (så länge det intas i lagom mängd) Att utesluta födoämnen för att det är ”trendigt” är troligen inte en anledning som gör att valet kommer vara lätt att leva efter. Märker du däremot att t.ex. din ledvärk försvinner om du plockar bort gluten så kanske det är en bra motivator.

Laktos

Jag önskar att jag hade disciplinen att plocka bort laktosprodukter ur min kost. När jag tänker på vad mjölk är så känns det självklart för mig att det inte skall vara basföda för människor. Mjölk är en vätska som kalvar skall få från sina mammor för att de skall växa till sig och det innebär att det innehåller en massa energi och tillväxthormoner. Hemma finns det alltid mjölk i kylskåpet, ohomogeniserad ekologisk mjölk från svenska bönder och jag dricker det aldrig men det gör resten av familjen. Däremot så kan jag inte avstå från ost och smör… jag älskar ost i alla dess former och tanken på brynt smör får det att vattnas i munnen. Jag tror aldrig att jag kommer bli vegan trots att jag tycker kalvarna borde få behålla sin mjölk men mängden jag använder har minskat drastiskt. Idag överväger jag vilket fett jag skall använda beroende på vilket resultat jag vill ha i min matlagning,

  • Smör för smak och yta.
  • Kokosolja, asiatisk matlagning, popcorn.
  • Olivolja, dressingar och såser utan uppvärmning.
  • Rapsolja, neutral smak som klarar höga temperaturer.

(Att tänka på vid val av fett, kallpressade oljor skall inte upphettas, då förvandlas det nyttiga fettet till onyttigheter) 

Samma sak gäller för övriga anrättningar där mjölkprodukter tidigare var självklara, havremjölk, kokosmjölk och kokosgrädde har flyttat in i köket och används om jag inte är specifikt ute efter mjölkproduktens smak och egenskap. Att lära känna alternativ och se när de kan användas istället gör att jag har minskat på laktos och samtidigt ökat mitt utbud av ingredienser.

Substitut

Laktosfri mjölk och glutenfritt bröd, light produkter och smörgåsmargarin, det finns idag en uppsjö av produkter som skall underlätta för allergiker och människor som av en eller annan anledning vill dra ner på sitt intag av specifika ämnen. För dig som är allergiker så är dessa hyllor säkerligen till stor hjälp i att göra kosten enklare. Men för oss övriga så tror jag att dessa hyllor skall undvikas, vill du minska på ditt glutenintag så ät mindre bröd och pasta istället för att köpa glutenfria varianter som är fyllda med en massa andra ersättningsprodukter som sannolikt är lika dåliga som gluten. Jag tror på att äta ren mat som är så nära sitt ursprung som möjligt, så fort maten börjar processas för att förvandlas till något annat så ökar sannolikheten att det är svårt för våra kropp att hantera och använda sig av intaget på ett bra sätt. När jag talar substitut så vill jag klargöra att det handlar om produkter som i försök att härma ”original” hittar en kemisk ersättning. Att byta vanlig pasta mot bönpasta kan däremot vara en toppenidé! Potatis fick ett rejält nedswing med LCHF och GI, lite oförtjänt tänker jag. Potatis är en av de råvaror som finns året runt i Sverige och om man tittar på mättnadsindex så ligger den bra till. Jämför att du äter kanske tre potatisar eller ett ganska stort lass pasta för att bli mätt.

En liten skål med turkisk yoghurt och färska bär gör mig många gånger mättare än en stor tallrik light yoghurt och flingor.

Fruktsocker är en bra källa till energi och vitaminer. Skala frukt och kör i mixer så får du dessutom i fibrerna vilket gör det nyttigare än om du pressar. 

Socker, salt och fett

Jag skulle vilja påstå att vi alla har våra laster. Det finns någon form av förtäring som vi längtar efter och äter med mer eller mindre gott samvete. För mig är det chips…jag älskar chips och medans en godisskål skulle kunna stå orörd i en vecka så klara en skål med chips i några minuter. Och det är helt ok, jag äter chips varje fredag och njuter. Jag tillåter ingen skuld eller skam kopplat till mitt intag men däremot så är det begränsat, jag äter en liten påse med 30g och ingen får smaka. Jag gillar också kaffe med kaka och bakar gärna tillsammans med mina barn till söndagsfika. Jag tror på 80-20 modellen, att äta bra till 80 % och sen tillåta sig utsvävningar. Det är inte undantagen som påverkar vår hälsa det är vardagen. Vill du ”unna” dig något så låt det vara något som faktiskt får dig att må bra. Ger det dig dåligt samvete…så straffar du dig själv i min mening.  Jag tror att våra hjärnor blir triggade av att vi nekar oss saker. Genom att inte tillåta mig något som jag vill så blir jag istället besatt av det jag inte får. Omvänt funkar likadant för mig, eftersom jag vet att jag äter chips på fredagar så tänker jag inte på det i övrigt.

Jag sätter inte upp några förbud i min kost, jag har däremot skapat en kosthållning som jag mår bra med och som jag VILL leva efter, jag fokuserar på det som är positivt som jag äter och vill ha, inte på de saker som jag valt bort.

Gällande socker så använder jag främst honung eller agave som sötningsmedel hemma, det är få tillfällen när vitt socker har en plats men det finns i skåpet. För barnen så använder jag gärna kryddor som vanilj, kanel och kardemumma och eftersom dessa är kopplade till söta saker så upplever barnen det som sött!

Eko

Som ni säkert redan har förstått så är jag en ekotjej och handlar alltid ekologiskt när möjligheten ges. Det känns som en logisk självklarhet att det är nyttigare att äta ekologiskt. Men så är tydligen inte alltid fallet och den debatten skapar stor ångest i mitt system…

Jag önskar att jag visste om rätt alltid var rätt

Jag satt i bilen för några år sen och jag minns det galet tydligt för det påverkade min världsbild då jag alltid tagit för givet att det ekologiska är det rätta och riktiga. Men där och då insåg jag att det inte är riktigt så enkelt och det beror återigen på vilka faktorer man har som utgångsläge för vad som är rätt. Om vi tittar på världsförsörjningen så skulle vi inte kunna försörja jordens befolkning på enbart ekologiskt jordbruk, det skulle bli för många förstörda skördar och det skulle också ta för lång tid att framställa kosten. Gällande vad som är näringsmässigt nyttigast finns en diskussion även där, ekologisk mat är mer näringsrik, det är de flesta överens om. Men ”vanlig” besprutad mat är skyddad från omvärldens påverkan på ett sätt som den ekologiska maten inte är. Dvs att i den mat som är besprutad med tillåtna besprutningsmedel vet vi vad som är i produkten. De obesprutade varorna påverkas i större utsträckning av omvärlden, vår jord, våra vatten och vår luft är inte rena och de ekologiska varorna är mer mottagliga för det som finns ”naturligt” i vår miljö. Vattenförbrukning, transportsträckor, hur mycket mark som går åt till en viss mängd föda är alla aspekter som behöver beaktas för att kunna dra en slutsats om vad som är rätt.

Min kost

På veckodagarna äter jag enligt följande;  Jag dricker en grön smoothie till frukost, till lunch äter jag råkost och kolhydrater, till middag äter jag tillagade grönsaker och protein i form av bönor eller ost. Som mellanmål äter jag frukt eller nötter. På helgerna äter jag som jag vill men ofta stämmer det väl ihop med hur jag äter på veckorna. Inte för att jag bryr mig om min vikt utan för att jag bryr mig om min hälsa…så här blir jag strakt, energifylld och jag mår bra!

Låt kött, fisk, gluten och laktos vara tillbehör inte huvudfödan, ät lokalproducerade naturliga produkter när de är i säsong.

Tanka din bil med rätt bränsle och din kropp med rätt energi!

Min kost gör mig stark och frisk!

Author

Amanda

Amanda Elmander är grundare till Skönhetsfabriken samt VD. Hon är utbildad sjuksköterska och drömmer om att bidra till att förebygga de livsstilssjukdomar som är kopplade till stress, kost, återhämtning och träning.

Orange slice as the shining sun concept

Sommarerbjudande på "sista minuten"

20% på luckor samma dag!

Nyhetsbrev Augusti 2017

Nya PT, nya pass och ny konst

+46 31 619 090

boka@skonhetsfabriken.se

Boka online

Tillbaka till toppen