Bytt är bytt

Våra 21 rena dagar är en utmaning, men den blir lättare om vi fokuserar på vad vi får äta istället på det som saknas oss!

Frukost

Är för många en stor utmaning om det skall vara fritt från gluten och laktos. Vad äter jag istället för smörgås, fil och flingor? Här kommer mina favoriter:

  1. Chiapudding på osötad kokosdryck, toppas med nötter och frukt. 1 del chiafrön, 4 delar kokosdryck, valfri smaksättning (vanilj, kanel, kardemumma) Vila över natten och toppa!
  2. Smoothie, t.ex. avocado, spenat, ingefära, citron och ev päron eller mango.
  3. Gröt med rivet äpple, valnötter, kanel och osötad havredryck.
  4. Overnight oats/ bircher muesli
  5. Sockerfritt rågbröd med nötsmör och banan.
  6. Nötter, frukt och grönsaker. Det är sant, en näve nötter, en banan och en morot är en god frukost:-0

(Juicen är bannlyst eftersom där får vi i oss sockret från en stor mängd frukt men inte fibrerna)

Chiapudding Skönhetsfabriken Chiapudding in the making, nötter, torkad frukt, kakaonibs, kardemumma, kanel, vanilj…bara fantasin sätter gränser. 

Dryck?

Jag tror på kaffe i lagom dos och lever efter 2 espresso om dagen filosofin. Vilket jag kommer göra även under dessa rena veckor. Vill du köra hardcore så plockar du bort allt kaffe och då är mitt tips att ta en frukt när kaffesuget smyger sig på. Samma sak gäller såklart om du dricker svart te. Men örtte däremot är helt fritt fram att dricka i obegränsade mängd och jag upplever att det är ett enkel sätt att på vintern få i mig tillräckligt stor mängd vatten. Smoothies är given i kostcirkeln under dessa veckor och kan med hjälp av proteinpulver vara ersättning till valfri måltid.

Gröna sköna smoothie är perfekt, frukost, lunch, mellanmål! Spenat, avokado, päron, ingefära, citron och proteinpulver. 

Lunch

Bowls har gjort intåg i våra liv och de finns idag på en massa härliga lunchställen om du handlar din mat ute. Det är dessutom enkel och smidig mat för lunchlådan. Jag låter ofta lunchen vara baserad på råkost och kolhydrater eftersom vi behöver energi för dagen (kolhydraten) och har tid för systemet att bryta ner råkosten.  Tänk råris, tomatsalsa, quacca, bönor, råkost, samt lite kyckling eller fisk om du har/ska träna.

Bibimbap, koreansk mat, SkönhetsfabrikenSkålar med grönsaker att toppa över råris, spenat, böngroddar, morötter, squash, gurka, kimchi = Bibimbap 

Middag

För mig är middagen det varma målet på dagen,  jag får i mig protein och mina grönsaker är tillagade eftersom jag vill att magen skall få vila på natten.

Gör det enkelt för dig och gör några storkok så att du har maten redo om du tycker att det är svårt att hitta på olika recept. När jag gör Chili så kan jag äta den i flera dagar utan att tröttna bara genom att variera tillbehören, tänk guacca en dag, blomkålssris en dag, sallad en dag och på slutet kan man fylla på med passerade tomater och äta den som soppa.

Exempel på ersättning till pasta och det vita riset är kokt potatis, råris, quinoa, blomkålsris.

Grönsakssoppa toppad med marinerade böngroddar och pumpafrön.

Chili sin/con carne med råris och guacamole

Linsgryta med quinoa

Lax i ugn med med ugnsrostade grönsaker och spenat.

Bibimbap

Ramen soppa med eller utan kyckling

Mellanmål

Oliver

Nötter

Frukt/grönsaker

Det finns fantastiskt knäckebröd från Sigdal, detta med kanel är underbart mellanmål tillsammans med en banan. 

Sweets

Dadlar (dadelbollar)

Popcorn med finhackad dill

Fruktsallad toppad med hakade nötter och kokos

Hälsoglassen, stoppa in bananer så att du har i frysen och kör sen i mixer med andra frysta frukter och bär. Tillsätt vatten eller osötad kokosdryck för rätt konsistens och använd kanel, vaniljpulver kardemumma som smaksättning. Tärnad avokado finns i frysdisken och funkar också utmärkt som glassbas.

Hemmagjord hasselnötskräm görs på rostade hasselnötter, kakao, kokosolja och honung. 

Fett

Oliv, sesam eller avocadoolja när maten inte skall upphettas

Kokosolja eller rapsolja vid upphettning

Kallpressade oljor skall aldrig upphettas vilket ”virgin” oljor ofta är vilket kan vara en enkel regel att ha i bakhuvudet. Men alla regler har ett undantag och det är kokosolja som kan användas vid höga temperaturer även om den är kallpressad.

Smaksättning

För många är smaken en utmaning när sockret försvinner, mycket av de smaksättare som finns i affären innehåller mängder med socker. Men mitt tips är att du köper en riktigt bra buljong, en god soja/tamari med mindre salt och sen är generös med färska örter, peppar, kryddor (ej kryddblandningar).

Bästa räddningen till tråkig mat, örter, avokado och ingefära! 

Quickfix

Att ha några färdiga tillbehör i kylskåpet kan vara mitt absolut bästa tips för att snabbt göra en sallad eller måltid mera matig.

Hummus

Inlagd rödkål, jag använder honung eller agave istället för socker när jag picklar.

Bönsallad

Fryst avocado, nya räddningen i kyldisken som gör att det alltid finns mogen och fin avokado till smoothies och Guacca,

Recept…?

Kommer poppa upp efter hand men om du inte kan ge dig till tåls så kör en google!

 

+46 31 619 090

boka@skonhetsfabriken.se

Boka online

Tillbaka till toppen